Het varen van een boot is op zich niet moeilijk, maar het is wel belangrijk om op wat punten te letten.
Het varen van een boot is op zich niet moeilijk, maar het is wel belangrijk om op wat punten te
letten.
Ten eerste is het zeer belangrijk dat in wat moeilijkere situaties de meest rustige persoon aan het roer
staat.
Deze persoon moet niet te snel in paniek of stress raken bij het aanleggen van de boot in
een sluis of haven. Met rust, geduld en kalmte kom je een heel eind.
Onze huurboot heeft een boeg (voor in de punt) en een lekschroef (achter op de boot). Deze
schroeven kunnen de boot naar links en rechts manoeuvreren, zowel voor als achter.
Het zeer rustig aanvaren van de aanlegplaats is hierin van het grootste belang en op tijd de boot in
vrij zetten zorgt voor rust op de boot. Voordat de boot wordt aangelegd moeten de bolders
(stootkussens) op de goede hoogte hangen. In een sluis is meestal een betonnen muur links of rechts
van de boot waarvoor de boot beschermd moet worden. Dus hang ze op de hoogte van de zwarte
stootranden. (hoe meer hoe liever, neem reserve erbij)
In een haven bepaald de hoogte van de steiger vaak de hoogte van de bolders. Bij het aanleggen van
een boot is het natuurlijk zeer belangrijk dat er voor, in het midden en achter een touw klaar ligt voor
het vastleggen van de boot. Let wel, in een sluis mag de boot niet vast liggen en moet het touw
worden vastgehouden zowel voor als achter. De boot gaat immers omhoog of omlaag. In een sluis
moet het touw, vaak meerdere malen, hoger of lager verzet worden. Gebruik hiervoor eventueel de
pikhaak.
In de opvaart (tegen de stroom in) ga je omhoog en in de afvaart (met de stroom mee) ga je omlaag.
Wanneer de boot vastligt in een sluis zal hij bij het omhooggaan te los komen liggen en bij
het omlaag gaan zul je de boot ophangen. Dus in een sluis NOOIT de boot vastleggen.
Ook belangrijk om te weten is dat vrachtschepen, veerponten (beroepsvaart) en zeilboten ten alle
tijden voorrang hebben op (plezier) motorjachten. Bij sluizen en bruggen geldt dit alleen voor de
beroepsvaart. Daarna mogen de motor en zeilboten op volgorde van aankomst. Let op, bij de sluizen
en bruggen zijn vaak speciale wachtsteigers voor pleziervaartuigen. Deze worden aangeduid met
SPORT. Bij deze wachtsteigers is meestal ook een mogelijkheid om je te melden via een meldtelefoon
met je naam en motorjacht VERVOLG.
Sluis: we willen graag geschut worden in de opvaart of afvaart. Of in het geval van een brug: we
willen graag richting bijvoorbeeld Amsterdam of een andere bestemming.
Zoveel mogelijk de verkeersregels in acht houden:
- houd zoveel mogelijk rechts
- rechts heeft voorrang bij een kruising. (beroepsvaart en zeilboten ten allertijden)
- blijf binnen de aangegeven routes (betonringen) op de vaarkaarten. (in afvaart rode rechts
en groene links houden)
Verder nog wat aandachtspunten:
• een vrachtschip (beroepsvaart) met een blauw bord links en een knipperlicht naast de kajuit:
Deze wil graag dat je hem aan de klant van het blauwe bord passeert, hij wil dan links of
rechts afslaan of een bocht afsnijden
• naderen van een veerpont wordt aangegeven met een waarschuwingsbord op minimaal 500
meter voor de pont met bijvoorbeeld kabelpont onder dit bord. Let op of de pont gaat varen
wanneer je hem nadert. Let hierbij op de oprijbrug die daarvoor omhoog gaat. Houd dan in
en laat de pont voorgaan. Ga niet direct achter een kabelpont varen i.v.m. de kabel. Een pont
die op koers gehouden wordt door bootjes stroomopwaarts passeer je links (bakboord) als
hij naar rechts (stuurboord) vaart en recht als hij naar links vaart.
• Zoals reeds gezegd wordt in de scheepvaart links aangeduid met bakboord en rechts met
stuurboord. Ezelsbruggetje: Rechts = stuuRboord
• Aan boord zijn twee ANWB almanakken aanwezig
Vervolg LER B.V.
Groenewoud 17
5151 RM Drunen
+31 6 2153 0044
Vaarregels Vervolg LER 2020
1 = verplicht met het binnenvaart politie reglement (BPR) van Nederland en België. Het BPR
beslaat alle wet- en regelgeving voor watergebruikers. Ook staat hierin de betekenis van
borden, betonningen, vlagvoering en andere belangrijke tips. Uit het hoofd leren is wat
teveel gevraagd maar er voor het varen een keer in kijken is wel een aanrader om in ieder
geval te weten waar je wat kunt opzoeken.
2 = informatie en telefoonnummers van brugwachters, sluizen, havens, plaatsen langs
vaarroutes etc.
Na een proefvaart kan deel I alvast thuis bestudeerd worden, Zo kun je met een gerust hart
op vakantie.
• Alcoholgebruik op de boot tijdens het varen is voor in ieder geval de stuurman ten strengste
verboden. Eventuele schades met alcoholgebruik door stuurman komen geheel voor de
huurder en ook het eigen risico of de afkoop hiervan komen volledig te vervallen.
• De stuurman heeft een minimale leeftijd van 18 jaar.
• Wanneer er zich betonningen voordoen in het water vaar dan tussendoor (groen/rode).
Stroomafwaarts groen links en rood rechts. Vanaf zee (stroomopwaarts) rood links en groen
rechts. In het algemeen rood = bakboord (links) en groen = stuurboord (rechts).
• Let op: de door huurder meegenomen inboedel en alle andere waardevolle spullen zijn niet
door de verhuurder verzekerd. (eventueel zelf via reisverzekering te verzekeren)
• Vóór het varen controleer of alle kasten dicht en op slot zijn
• Belangrijk: verwijder nu eerst de stroomkabel
• Let op: vóór starten motor eerst 5-10 seconden voorgloeien = knopje heat
• Bij eindigen huur boot vergeet niet:
Koelkast leeg te halen
Boot aan te sluiten op wal stroom
Hoofdschakelaars (in vloer) uit te zetten. (3stuks)
• Bij vertrek let op welke touwen er als eerst los worden gemaakt i.v.m. wind. Dat wil zeggen
de windkant als laatste los maken als stuurman op zijn plaats is, zodat deze met boeg en
hekschroef de boot op zijn plaats houdt. Nogmaals: stroomkabel op steiger en boot
losmaken en in kastje aan stuurboord van zwemplateau opbergen aub
• Bij achteruit invaren in box als eerste het touw aan de paal vastpakken (aan de windkant) en
deze persoon loopt met de boot mee naar voren en legt dit touw wanneer hij kan voor op de
punt over de bolder heen. Bestuurder kan hierbij helpen met de boegschroef.
• Let wel, boeg en hekschroef zijn hulpmiddelen om het varen te vergemakkelijken, maar geen
middelen om te sturen. Bij teveel gebruik zullen de accu’s snel leeg raken en zullen ze tijdelijk
weigeren tot accu’s weer op peil zijn.
• Tijdens varen (min 8 km per uur) kan vuilwatertank geleegd worden, door kraan achter luikje
onder het bed in de slaapkamer. Met leiding mee te zetten gedurende 5 min. ( luikje staat
vuilwater op) Daarna de kraan weer dicht zetten anders vult de tank zich weer met water.
* Lengte van t schip is 10.5 mtr
* Breedte van t schip is 3.6 mtr
* Hoogte van t schip is 4.4 mtr
* Hoogte -/- mast/dak is 3.15 mtr
* Hoogte -/- mast/dak -/- ramen is 2.6 mtr
* Diepgang 1 mtr
Download via onderstaande knop onze huurovereenkomst
In de huurovereenkomst vindt je alle belangrijke informatie, afspraken en prijzen.
Deze voorwaarden worden op dit moment aangepast en zullen zeer binnenkort op de site verschijnen
Om alvast wat te genieten...
Download hier de brochure van het vlaggenschip van onze vloot: Pedro Skiron 35.
KingDesign